Met een elektrische auto op wintersport

Nu steeds meer mensen een elektrische auto overwegen, is een veelgehoorde vraag of dit ook een geschikte keuze is voor de skivakantie. Wij zoeken uit waar je rekening mee moet houden en wat de voor- en nadelen zijn van volledig elektrisch op wintersport gaan. 

Met een elektrische auto op wintersport blijkt anno 2020 geen probleem te zijn voor wanneer je het geen probleem vindt iets langer onderweg te zijn. Je reis vergt net wat meer voorbereiding; met een klein beetje voorwerk kun je zonder laadstress op pad. Het belangrijkste is namelijk dat je de pauzes met laden moet plannen. Drie keer een langere pauze en je bent in de Alpen.

#1 Maximaal bereik

De actieradius is een belangrijk element bij een elektrische auto. De range is erg afhankelijk van de auto. De ene kan ruim 550 kilometer rijden, de andere net 150. Het is dus belangrijk om te weten hoe ver je kunt rijden op één batterijlading. De de long-range variant van de Tesla Model 3 heeft op papier een maximale actieradius van 580 kilometer, maar het precieze bereik hangt af van factoren zoals je snelheid en de weersomstandigheden.

Heb je een elektrische auto met een actieradius van in de praktijk 300 kilometer of meer, dan kun je met wat extra voorbereiding vaak prima uit de voeten.

#2 Minimaal 3 keer superchargen

Laden kan met Tesla bij speciale superchargers (en bij ieder openbaar laadpunt), die strategisch langs alle routes in Europa staan. Vaak in de buurt van restaurants, zoals Van der Valk, zodat je makkelijk daar een pauze kan plannen. Zo kun je tijdens een lunch- of dinerstop jezelf en de auto weer opladen. Met honderden superchargers verspreid langs populaire routes door Europa levert ook deze route geen range anxiety op.

Je kunt met de Tesla-navigatie real time zien hoe druk bezet een station is en hoeveel plekken er bezet zijn, dus files bij de laders zou in theorie alleen een issue kunnen zijn op zwarte zaterdag. In dat geval kun je voortijdig een alternatief kiezen.

tesla skivakantie

#3 Lange pauzes?

De laadsnelheid is afhankelijk van de auto. Bij de Tesla is het nu ongeveer 45 minuten laden en dan zit hij tot 80% vol. De laatste 20% duurt in verhouding veel langer, dus het is sneller om tot 80% te gaan en dan door te rijden tot je weer op 10/20% zit en weer te laden. Belangrijk is dat de auto voldoende maximale range heeft om zonder stress van oplaadpunt naar oplaadpunt te rijden.

Wanneer de bestemming een bergdorpje is op zo’n 900 à 1.000 kilometer rijden, dan zul je onderweg met een Tesla drie keer moeten laden. Tesla neemt de tijd bij de fastchargers – circa 30 à 45 minuten per keer – mee in de berekening van de reistijd.

Een tip voor EV-rijders: kijk ook goed naar het beschikbare snellaadnetwerk op weg naar je plaats van bestemming.

#4 Bagageruimte

Bagageruimte is er in de Tesla genoeg. Meer dan in een benzineauto en zeker meer dan in de hybride, omdat die alles dubbel hebben. Een dakkoffer kan nodig zijn, als je veel bagage meeneemt (denk aan kinderen, hond, tent, ski’s). Het verbruik gaat wel iets omhoog, maar dat gaat vooral omhoog door hard rijden, wat betekent dat je weer vaker stil staat.

Zie hier verschillende Tesla Model 3 dakdragers.

#5 Reistijd

We verwachten dat je met een elektrische auto circa twee uur langer onderweg dan met een benzineauto. Gezien het rijcomfort en de kosten is dit een investering die alsnog zeer de moeite waard kan zijn. De autopilot kan de gehele route de overgrote meerderheid van het sturen voor zijn rekening nemen.

Houd er met je routeplanning rekening mee dat rijden in de bergen en rijden in kou (of hitte) nadelig is voor je actieradius. De kou zorgt ervoor dat de accu minder optimaal functioneert. Verwarming en airco vreten ook extra stroom. Wellicht kun je de reis in twee etappes opdelen, dat geeft wat rust om niet heel vroeg eruit te hoeven en dan kan de auto weer een nacht volledig opladen.

#6 Rijden in de bergen

Verder heeft elektrisch rijden in de bergen vooral voordelen. Doordat je direct het volle vermogen van de auto tot je beschikking hebt, kom je steile heuvels moeiteloos op. Ook een flinke sneeuwstorm blijkt rijtechnisch geen probleem: de Model 3 Long Range heeft twee motoren die zorgen voor vierwielaandrijving. En: de auto laadt op tijdens het afdalen! Wanneer je gebruik maakt van regeneratief remmen, win je zo veel mogelijk energie terug en wordt de actieradius verder verhoogd.

Conclusie – elektrische auto wintersport

Elektrisch op wintersport blijkt anno 2020 geen probleem te zijn voor eenieder die het niet erg vindt iets langer onderweg te zijn. Voordelen zijn onder meer dat je fluisterstil en comfortabel rijdt, dat er voldoende laadopties zijn, dat je voordelig uit bent en de Tesla Autopilot. Nadelen zijn er ook; zo moet je je reis vooraf beter plannen, ben je langer onderweg en moet de auto voldoende maximale range hebben.

Plan je verstandig, dan hoef je je geen enkele zorgen te maken over laadpaal-files en dankzij autopilot geniet je nog meer van het uitzicht onderweg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>